Geplaatst op Geef een reactie

Over het koffiemonster…

Onze direct trade relatie met de koffieboeren gaat in veel gevallen in samenwerking met This Side Up. Met Lennart en Maarten schakelen we regelmatig over wat er speelt in de koffiewereld en ze reizen ook regelmatig naar de oorspronglanden om hier met de koffieboeren te overleggen.

Ze zijn net terug van een intensieve trip uit Afrika. Hier bezochten ze in twee weken Oeganda, Rwanda en DR Congo. Origins die zeer geliefd zijn en waar we graag mooie en eerlijke koffie inkopen. Meet Lennart en Maarten van This Side Up die zorgen dat wij veel mooie en vooral eerlijke koffie kunnen in- en verkopen:

Lennart en Maarten in Rushashi, Rwanda (Foto: TSU)

Een van de zaken waar het tijdens deze trip, met name in Oeganda, over ging was het koffiemonster. Iedereen kent het koffiemonster. We herkennen de sporen als hij is geweest, maar niemand heeft hem ooit gezien.

Een vijfkopping monster lijkt het; levert valse beloftes en heeft geen oog voor loyaliteit, de koffieboeren, hun omgeving en het milieu. Ook wij kennen het monster, maar wat wil hij eigenlijk?

Controle. Dominantie. Macht. Monopoly. Het koffiemonster wil de koffieprijs controleren door kleine koffiekopers (zoals wij) uit de markt te drukken. Dat doet hij door een betere prijs te bieden, zonder te kijken naar training, kwaliteit van de koffie of lokale ontwikkelingen. De boeren worden benaderd en er wordt gezegd: “Wij kopen al jouw koffie. Oogst het en we komen het halen. Alles.”

Het koffiemonster belooft goed te betalen. Direct. Boter bij de vis. De prijs die de specialty-koffie inkoper betaalt wordt geëvenaard. De boer wordt verleid. Dat is logisch. Maar, als het lukt om alle kleine koffiekopers met oog voor kwaliteit uit de markt te drukken, dan is de concurrentie weg. Er is geen prijs die geëvenaard moet worden. De kracht van de boer is ondermijnd. Er is geen onderhandelingsruimte meer. Het beest bepaalt en laat de prijzen zakken tot een niveau die hij wenst. De leefomstandigheden van de boeren dalen en dalen. Inkomsten zijn te laag om van te leven. Voor de boer. Het koffiemonster spint garen. De verkoopprijs blijft immers gelijk; de marge wordt groter en groter. De tactiek heeft gewerkt.

Een handjevol grote, gevestigde bedrijven spelen dit spelletje. Ze hebben een heel groot deel van de markt in handen. Het spelen van dit soort spelletjes, op plekken waar families en hele gemeenschappen de inkomsten zo hard nodig hebben, is verwerpelijk. Het is tijd om het koffiemonster te onthoofden!

Dit is onder andere wat Lennart en Maarten deden tijdens workshops met koffiepartners bij Zombo koffie. Hoe kan de onderlinge band versterkt worden tussen koffieboer en kleine koffiekoper, zoals TSU en wij. En u als koffiedrinker. Hoe kunnen we ons samen sterk maken?

Workshop in Oeganda

De oplossingen zijn divers, de connecties zijn er sterker op geworden en voor ons, als koffiebranders in Nederland kijken we dan ook uit naar eind van deze maand. Dan ontmoeten we al onze koffieboeren in Milaan. Hier versterken we onze band. Leren we elkaar nog beter kennen en begrijpen. Want uw kopje koffie is het resultaat van héél hard werken. Hier in Europa, maar nog veel harder in alle oorspronglanden. En daar hoort een eerlijke beloning bij. Kortom; transparantie en gelijkwaardig ondernemerschap.

Denk daar nog eens bij na als je je kopje koffie drinkt, of als je groene bonen koopt!

Overigens, de nieuwe oogst van Zombo wordt eind van de zomer verwacht!

Wil je meer weten over dit thema? In februari heeft het programma de Prijsknaller al mooi inzicht gemaakt over waarom de prijs van koffie in de supermarkt meestal niet kan. (klik op video – externe link)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.