Het ontstaan van de vrouwengroep

Maarten van This-Side-Up belde Gloria op een dag met een vraag. Hij was geïnteresseerd in het importeren van haar koffie, maar hij had ook volume nodig. Gloria ging op zoek naar bondgenoten, vooral vrouwen, die niet alleen wilden exporteren, maar ook dezelfde waarden deelden en die tot doel hadden de levens van mensen te veranderen. 'Dus je bedoelt dat we onze koffie als groep kunnen verkopen en fatsoenlijk geld kunnen verdienen?' vroeg iemand ongelovig, omdat ze niet wisten dat ze hun koffie rechtstreeks konden verkopen en zo de kartels konden vermijden. Gloria was echter niet alleen op zoek naar volume of naar boeren om haar bedrijf te laten groeien. Ze was op zoek naar vrouwen in het bedrijf, ondernemers die bereid waren om zij aan zij met haar te werken om van gedachten te veranderen, nieuwe deuren te openen en onafhankelijkheid te vinden. Zo bundelden een arts, een marketeer, een bankier, een schoonheidsexpert en een leraar hun krachten en kwamen samen: Susan, Dr. Rosabella, Jane, Gloria en Mary Tonje. Vijf vooruitstrevende vrouwen zetten zich in om het beste van zichzelf te geven en samen met de mensen uit de regio koffie te verbouwen en een manier te vinden om de boeren, die al generaties lang aan onderbetaalde banen vastzitten, meer macht te geven.

Na Kenia vele jaren te hebben vermeden omdat we geen hoge prijzen wilden betalen alleen maar om een ​​veilingsysteem te ondersteunen dat ten goede komt aan tussenpersonen, werkten we samen met Sakami en de Keniaanse nationale (en koffiebrander in Nederland) Stean Fasol om een ​​This Side Up-waardige , direct verhandeld en volledig onafhankelijk Keniaans handelsprogramma aan onze portefeuille.

De Keniaanse koffieboerinnen

Gloria Gummerus

Sakami Coffees

Gloria gaf haar carrière als schoonheidsexpert op, keerde terug naar haar geboorteplaats en besloot haar leven uitsluitend aan koffie te wijden. Ze had verschillende doelen: koffie van hoge kwaliteit aanbieden, welvaart in de regio tot stand brengen, een overvloedig boslandbouwsysteem voeden en bepaalde paradigma's veranderen. Omdat de North Rift Valley (The Bread Basket) sinds de koloniale tijd een regio is die vooral bekend staat om maïs, wilde Gloria de regio ook erkend maken om koffie.

De omstandigheden voor het kweken van koffie – de wind, de hoogte en het land – zijn vrijwel perfect. Dus toen zij en haar man Jarmo hun boerderij in Trans Nzoia County kochten, waren ze aangenaam verrast toen ze ontdekten dat ze op een van de oudste koffieplantages in de regio stonden. Ze noemden hun koffielandgoed Sakami, geïnspireerd door de namen van hun dochters: Sheila, Saar en Nakami.

Tegenwoordig is Sakami Ranches Ltd. een handelsmerk. Koffie groeit vermengd met macadamia, avocado, zuivel en groenten. Haar koffie bereikt opwindende uithoeken van de wereld, en daarmee verspreidt de reputatie van Kenia en vrouwen in de koffie zich positief. Ze werkt nauw samen met de boeren en moedigt hen aan om hun eigen bomen te laten groeien en hun koffie te proeven. "De meeste boeren in de regio wisten niet eens hoe hun eigen koffie smaakte", zegt Gloria, "en dat is een van de eerste dingen die ik deed toen we gingen samenwerken."

Naast het beheren van de landgoederen houdt ze zich tegenwoordig bezig met het plannen, met steun van de overheid, van een kinderdagverblijf in de buurt van haar landgoed, ter ondersteuning van alleenstaande werkende moeders.

Koffie informatie

Variëteiten:

L28, Ruiru 11, Batian and K7.

Groeihoogte:

1,800 meter boven de zeespiegel

Opmerkelijk:

Gloria's Coffee heeft de typische heldere fruittonen die je van een Keniaanse koffie zou verwachten, maar door meer cultivars dan alleen SL 28, en omdat Sakami zich in een minder gangbaar terroir en klimaat bevindt, vind je wat dikkere body en meer chocoladeachtig, praliné tonen in deze gewassen edelstenen.

De groep dames die Gloria heeft verzameld, werkt heel hard om de reputatie van Kenia als corrupt te zuiveren. Ze volgen niet alleen het proces van boon tot molen nauwlettend, maar zorgen er ook voor dat de betrokken mensen de juiste prijs voor hun producten ontvangen, terwijl ze behoorlijk interessante en innovatieve agroforestry-praktijken volgen.