Indonesië Ontosoroh
Adri's droom
Studeren in het buitenland deed Adri alleen maar meer aan zijn land denken. Toen hij zag hoe wijn zo’n representatief product was in Frankrijk, waar hij marketing studeerde, vroeg hij zich af hoe een product uit Indonesië relevant kon worden voor de wereld. Wijn vertegenwoordigt Frankrijk sinds de Middeleeuwen, zo niet daarvoor, net zoals Indonesië koffie vertegenwoordigde sinds het een Nederlandse kolonie was, maar jaren van lage prijzen en oneerlijke handelspraktijken hebben de Indonesische koffie-industrie geen recht gedaan. Voor hem betekende het op de wereld brengen van een Indonesisch product het verspreiden van de boodschap dat Indonesië zoveel te bieden heeft.
Een aantal jaren werkte hij echter vooral in het bedrijfsleven in Jakarta, maar het zakenleven was niets voor hem. Op een dag, toen hij op vakantie was, bevond hij zich op een koffieboerderij die het helaas niet zo goed deed. "Het product was geweldig", zegt Adri, "maar ze wisten niet hoe ze het moesten verkopen." Kort daarna besloot Adri met deze boeren samen te werken. Twee jaar lang beheerde hij zijn zakelijke baan in Jakarta, terwijl hij pro-bono voor deze groep werkte. Hij werd hun marketingondersteuner en hielp hen bij de onderhandelingen met potentiële kopers. Toen de resultaten zich manifesteerden, vroegen de boeren Adri om zich voorgoed bij hen aan te sluiten en hun marketingpartner te worden. Ze boden hem een commissie en een betere prijs. Adri zei: "ja", en Ontosoroh werd geboren.
Tijdens de ontmoeting tussen Adri en This-Side-Up, werd het al snel duidelijk dat elkaars waarden vertegenwoordigden werden. Beide zien zichzelf als ‘middel’ om anderen kracht te geven; en samen streven ze ernaar dat anderen groeien, zodat we op een gegeven moment misschien niet eens meer nodig zijn. Ontosoroh is geïnspireerd door een personage uit een Indonesische roman wiens missie het is om professioneel en ethisch zaken te doen. Omdat we sinds 2016 met Adri samenwerken, weten we dat hij de reputatie van dit personage eer aandoet!
De boerengroepen van Ontosoroh
Onotosoroh ging aan de slag met 1 organisatie en 5 boeren. Tegenwoordig is het een geconsolideerd bedrijf dat bestaat uit zeven medewerkers.
Ze werken samen met ongeveer 10 organisaties en 434 boeren van drie verschillende eilanden.