Over Argote

Velen in de koffiewereld zijn ooit de naam ‘Nariño’ tegengekomen, misschien wel het meest bekend vanwege het feit dat Starbucks het als een single origin-aanbod verkoopt. Tegenwoordig is er geen dorp in de bergen van Nariño dat geen teken heeft van een (vermeende) campagne van enkele grote koffiebedrijven als Starbucks en Nespresso. Maar sinds de opkomst van de Derde Golf en de directe handelsbetrekkingen hebben andere regio’s zoals Huila en Medellín een deel van Nariño’s donder gestolen. Afgezien van enkele opmerkelijke uitzonderingen, zoals de inspanningen van het Borderlands Coffee Project om de regio te promoten bij Amerikaanse directe handelaren, levert het oude koffieaankoopmodel nog steeds het grootste deel van het duurzame inkomen van de regio.

Maar neem maar van ons aan: Nariño is nog steeds een van de belangrijkste sterren van de Colombiaanse koffie uit de derde golf en een ongelooflijke koffieoorsprong. Neerslag, temperatuur, zonnestraling, organisch materiaal in de bodem en zelfs windomstandigheden zijn allemaal perfect geschikt om de koffiestruik te verleiden de best mogelijke kersen te maken.

Binnen Nariño is de hoogte waarop het dorp Colón ligt misschien wel het meest unieke kenmerk van deze koffie: aan de ene kant zorgt de vorm van de bergen hier ervoor dat de warme, vochtige wind uit de vallei 's nachts naar boven waait, waardoor koffie de teelt hier is levensvatbaar op hoogten die elders de kwetsbare struiken zouden doden. Aan de andere kant vinden koude passaatwinden uit het zuiden hun weg naar deze regio. Deze uitwisseling van koude en warme invloed zorgt ervoor dat de temperatuur hier schommelt tussen de 7 en 30 graden Celsius, waardoor de koffie gedwongen wordt meer suikers vast te houden en te produceren, de oplosbare stoffen die verantwoordelijk zijn voor de zuurgraad van de koffie. Deze droomachtige omstandigheden zijn anders dan we ooit ergens ter wereld hebben gezien en geven deze koffie zijn prachtige zuurgraad, zacht mondgevoel en uitgesproken aroma's.

''Wat zou er gebeuren als we iets anders zouden doen met onze koffie?''

Proces van fermenteren

Dit is wat Juan Pablo zich af vroeg, net toen zijn vader, Efraín, op het punt stond het landgoed te verkopen. Wat zou er gebeuren als ik terug zou verhuizen naar het veld? Dacht Juan Pablo die toen in de stad woonde, net als de rest van zijn broers. Vader en zoon begonnen hun eigen koffie te verwerken, te branden en deze lokaal te verkopen. In 2014 ontmoette Lennart Juan Pablo via een gemeenschappelijke vriend. Het klikte meteen en een partnerschap binnen This-Side-Up was geboren. In het eerste jaar hielp This-Side-Up hen met het verkrijgen van pelapparatuur en een exportvergunning, zodat ze deze koffie rechtstreeks aan ons konden verkopen.

Nog geen twee jaar later werden ze onafhankelijke exporteurs, creëerden verhoogde bedden, hielpen hun vrienden van de Muñoz-familie met het verwerken en exporteren van hun oogst en al zeven groepen veldbarista's hebben geholpen te experimenteren met cascara, honing, natuurlijke, anaerobe verwerking en veel, veel meer. Sinds 2016 is de gewassen oogst gefermenteerd, een geweldige aanpassing die de zoetheid van de koffie meer gelaagd heeft gemaakt. In 2017 is er in een hoger tempo en in directe samenwerking met branders begonnen met experimenteren en upgraden. In 2018 vonden de eerste structurele experimenten met de timing van de fermentatie plaats, terwijl in 2019 veel boeren hun premies niet alleen aan verhoogde bedden hebben uitgegeven, maar ook aan verhoogde droogladen voor maximale ruimte-efficiëntie. In 2020 en 2021 werd een trainingscentrum voor regeneratieve transitie opgericht voor elke geïnteresseerde boer. In 2022 zet de verwerkingsgekte voort en zijn er zelfs plannen om de cacaoproductie te starten. Met een mentaliteit en een netwerk als dat van Argote is the sky werkelijk de limit.

Juan Pablo, onze partner en tweede zoon van de familie Argote, wist dat er meer te halen viel uit de unieke koffie van Nariño. Hij groeide op in het dorp Colón Genova en werkt sinds zijn kindertijd met koffie. Hij brandt nu koffie onder zijn merk “Sol del Venado” op de lokale markt voor extra inkomsten, maar begreep dat de koffie van zijn familie het potentieel had om groen verkocht te worden aan buitenlandse kopers - als hij ze maar kon vinden...

De gearriveerde koffie van Juan Pablo overtreft alle verwachtingen: hij is nog bloemiger en helderder dan wat we hebben gecupt. Het is veilig om te zeggen dat dit de beste gok is die This Side Up ooit heeft gemaakt. Inmiddels is de koffie bijna uitverkocht en maken we ons klaar voor de nieuwe oogst. Juan Pablo heeft een cursus koffieteelt/cupping gevolgd en besloten dat de premie van dit jaar gaat naar het bouwen van verhoogde bedden in plaats van de patio die ze nu gebruiken, en naar het upgraden van alle wasprocessen naar 1) minder defecten toestaan ​​om een ​​schonere kop te creëren, en 2) in staat zijn om meer koffie van het dorp efficiënt te verwerken – uiteindelijk zelfs alles. In Juan Pablo's eigen woorden in een Facebook-chat: "Mijn doel is niet om mezelf rijk te maken, maar om de winsten van onze kwaliteit te delen met zoveel mogelijk telers. Het is mijn droom dat we op een dag heel Genua kunnen maken." Onze telers nemen deel aan het exportproces en hebben een unieke kwaliteitsstandaard."

De koffieboeren uit Colombia

Jesús Cerón

Jesús is zijn hele leven koffieboer geweest. Hij kwam uit een boerenfamilie en woont samen met zijn moeder, vrouw en broer. Ze werken allemaal samen om de koffievelden te onderhouden en de koffie te verwerken in hun eigen kleine molen. Hij verkoopt het grootste deel van zijn leven koffie aan de FNC, maar nadat hij Juan Pablo had ontmoet, kwam hij erachter dat zijn koffie van uitzonderlijke kwaliteit is. Dit komt vooral door zijn nauwgezette manier van werken. Hij is erg geïnteresseerd geraakt in het verbeteren van de kwaliteit, nog meer nu zijn eerste directe export de eerste prijs ontving in onze cuppingcompetitie. Hij maakte vrijwel identieke droogbedden als die bij Argote en is ook begonnen met het maken van gewassen cascara van hoge kwaliteit. Hij is weer gezond nadat hij enkele jaren geleden kanker en chemotherapie heeft overleefd, wat zijn prestatie van hoogwaardige productie nog verbazingwekkender maakt.

Adiela Muñoz

Adiela is 83 jaar oud en de tante van Juan Pablo. Ze is al meer dan 30 jaar weduwe en heeft drie dochters, van wie er twee onderwijzeressen zijn in Genua. De andere werkt in Bogota. Ze is een heel hardwerkende vrouw, ze is altijd in huis en op de boerderij en zorgt voor haar koffiebomen, platanen, kippen en dagelijkse koeien. Alle melk en eieren die het huishouden van Lasso Argote consumeert, komen van haar. Haar kleinzoon komt haar helpen tijdens de oogst en is geïnteresseerd geraakt om te zijner tijd haar koffieboerderij over te nemen. Juan Pablo werkt eraan om hem ook bij het project te betrekken.

Koffie informatie

Variëteiten:

Castillo, Caturra, enkele Catuaí
in kwekerij: SL28

Groeihoogte:

1.950 – 2.000 meter boven zeeniveau